Podobno reklama jest dźwignią handlu. Okazuje się jednak, że nie jedyną. Gdy klient staje przed półką sklepową i musi dokonać finalnego wyboru, sama reklama może nie wystarczyć. W takiej sytuacji największą przewagę konkurencyjną uzyskuje się dzięki dobrze zaprojektowanemu opakowaniu. Opakowanie spełnia wiele kluczowych funkcji, o których warto pamiętać już na etapie planowania produkcji. Czym zatem szczególnym powinno się wyróżniać?
Co musi się znaleźć na etykiecie?
Minęły już czasy, gdy opakowanie miało jedynie zabezpieczać produkt na czas transportu. Obecnie spełnia ono równocześnie wiele rozmaitych funkcji. Oczywiście wciąż przede wszystkim chroni produkt przed uszkodzeniem mechanicznym, zanieczyszczeniem lub ewentualnym przyspieszonym zepsuciem. Równocześnie jednak odgrywa istotną rolę informacyjno-promocyjną.
W zależności od rodzaju produktu dane znajdujące się na etykiecie mogą się nieco różnić. Do najważniejszych informacji należą:
- nazwa produktu,
- skład,
- nazwa firmy i adres producenta,
- warunki przechowywania,
- oznaczenie partii produktu,
Szczególnie wymagające są etykiety artykułów spożywczych, na których dodatkowo powinny być umieszczone również:
- data przydatności do spożycia,
- wartość energetyczna,
- zawartość sztuk netto lub masa.
Wszystkie informacje muszą być umieszczone w widocznym, łatwo dostępnym miejscu oraz nadrukowane w sposób nieusuwalny.
Dlaczego opakowanie jest tak ważne?
Podstawową funkcją opakowania jest zabezpieczanie zawartości przed uszkodzeniem mechanicznym oraz ewentualnym postępowaniem niepożądanych procesów chemicznych, jak choćby przyspieszone starzenie kosmetyków lub psucie się żywności.
Oprócz tego wszystkie omówione wcześniej informacje, znajdujące się na etykiecie, pozwalają dokładnie zapoznać się z charakterystyką produktu i podjąć świadomą decyzję zakupową.
Dobrze zaprojektowane opakowanie stanowi nośnik treści promocyjnych. Pojawiają się na nim hasła reklamowe oraz elementy identyfikacji wizualnej danego produktu. Twórcy kompleksowego wizerunku marki wykorzystują także kolory, które zaczynają stawać się olbrzymim atutem wielu firm. Trudno na przykład nie skojarzyć pewnego odcienia fioletu z czekoladą Milka lub zestawienia czerwieni z żółcią jako barw McDonald’s. Kolory przywodzą na myśl produkty, budując społeczną świadomość rozmaitych produktów, usług i całych biznesów.
Możemy zatem stwierdzić, że opakowanie ma za zadanie przykuwać uwagę i od razu sprawiać, że kupujący wie, z jaką marką ma do czynienia. Oczywiście wybudowanie dużej rozpoznawalności wymaga czasu. Oznacza to jednak, że warto zadbać o spójność estetyczną wszystkich pudełek i innych rodzajów opakowań, aby od samego początku dawać czytelne, jednorodne sygnały promocyjne.
Trendy w opakowaniach – co przyniesie 2020 rok?
To jednak wciąż nie wszystko. Wielkie znaczenie ma również wartość estetyczna etykiety – dopasowana do rodzaju produktu, preferencji grupy docelowej klientów oraz bieżących trendów. Warto bowiem pamiętać, że użytkowe projektowanie graficzne również podlega zmianom związanym z aktualną modą.
Nadchodzący rok będzie stawiał na zdecydowany minimalizm oraz powściągliwość projektów. Zniknie nadmiar elementów, wszystko zostanie znacząco uproszczone, sprowadzone do gry dwóch, trzech barw oraz wyrazistego kroju liter. Dzięki takiemu podejściu do wzornictwa opakowanie staje się bardziej czytelne, zyskuje też szlachetny i elegancji wygląd.
Drugim kluczowym trendem, o którym nie można zapominać są opakowania eko. Ostatnie lata przyniosły olbrzymie zainteresowanie tematem ochrony środowiska. Konsumenci zaczynają być coraz bardziej świadomi i dzięki temu kupują nieco inaczej niż jeszcze jakiś czas temu. Obecnie spora grupa osób jest wręcz gotowa zapłacić nieco więcej, żeby otrzymać produkt zapakowany ekologicznie – bez niepotrzebnych warstw plastiku i innych tworzyw nie poddających się procesowi recyklingu.
Opakowanie – sposób na sukces biznesu
Projektowanie opakowań to olbrzymia sztuka, poparta wieloma godzinami badań i testów, przeprowadzanych przez grono profesjonalistów od marketingu, którzy badają upodobania klientów, zaliczających się do różnych grup wiekowych lub społecznych.
Opakowania spełniają wiele funkcji równocześnie – zabezpieczają, informują, dekorują i promują markę. Dlatego też nie sposób ich pominąć w budowaniu całościowego planu biznesowego firmy. Niech staną się istotną przewagą nad konkurencją, zamiast być tylko fragmentem materiału pakowego, który od razu wyrzuca się do kosza, nawet na niego nie patrząc.
***
Chcesz wiedzieć, jak pakować, żeby Twoje produkty zawsze były bezpieczne i estetyczne? Odwiedź stronę e-Hurtownia-Opakowan.pl, pełną pomysłów i porad.
Więcej artykułów
Nieruchomości luksusowe – czy warto inwestować w ekskluzywne mieszkania?
Idealne miejsce relaksu i pracy: Jak wybrać domek ogrodowy?
Sauna w domu – luksus i wygoda dostępne dla każdego